Het is de laatste tijd veel in het nieuws: het lekken van persoonsgegevens, vaak door grote bedrijven die daardoor gelijk aan de schandpaal genageld worden. Ook vanuit de overheid komt er steeds meer druk op bedrijven om hun data zo goed mogelijk te beveiligen. Neem bijvoorbeeld de wet ‘Meldplicht datalekken’ die vanaf begin volgend jaar ingaat. Hiermee kunnen er boetes opgelegd worden aan bedrijven die bijvoorbeeld klantgegevens lekken… De vraag of je website veilig is, wordt dus steeds relevanter.

De jacht op persoonsgegevens

Al sinds het begin van het internet wordt er door hackers gejaagd op privé data. De manier waarop is in de loop der tijd wel veranderd. Sinds de komst van o.a. de firewall, zijn de technieken zich steeds meer gaan toespitsen op andere ingangsbronnen. Dit tot op het kleinste niveau toe, bijvoorbeeld via een enkel formulierveld op je website.

Kat en muis spel

Stel je bent slim, repareert het lek en klaar, weer veilig. Helaas (rode knop geluid), morgen wordt er weer een nieuwe methode gevonden, waardoor u opnieuw gevaar loopt. Wat te doen? De beste oplossing zou zijn om problemen rond de veiligheid van uw website constant te blijven controleren en op te lossen. Er is geen zogenaamde ‘silver bullit’ waardoor al uw problemen in één keer opgelost zijn. Het blijft een lopend kat en muis spel tussen hackers en beveiligers.

Is het, met dit in het achterhoofd, wel helemaal terecht wat er gebeurt met bedrijven die data lekken? Is de nieuwe wet van de overheid wel eerlijk? Ja en nee. Bedrijven kunnen er in principe niet altijd wat aan doen, punt. Maar aan de andere kant speelt de vraag of bedrijven er wel genoég aan doen.

Goedkoop uiteindelijk duurkoop?

Heel vaak is de veiligheid van o.a. de website een ondergeschoven kindje dat pas naar boven komt als het te laat is. Bedrijven denken voordelig uit te zijn door hun webshop te laten ontwikkelen door een slimme buurjongen met een bril, of geven liever meer geld uit aan een kekke foto slider, in plaats van bijvoorbeeld een veiligheidsscan van hun website uit te laten voeren. Onterecht? Nee, helemaal niet, zolang het punt veiligheid maar niet vergeten wordt.

Reden tot zorg?

Of je reden hebt om je zorgen te maken, hangt geheel af van je website. Heb je een simpele website over een hagedis, pak het dan rustig aan. Heb je een goed lopende webshop met een klantenbestand of ben je met je bedrijf aan het overgaan in de Cloud? Dan is het slim het onderwerp eens te bespreken met een specialist die kan bepalen waar voor jou de grootste risico’s liggen op het gebied van veiligheid. Uiteraard helpen wij hier ook graag bij.

Een aantal zelf-controle vragen:
1.       Hoe denk ik zelf over de veiligheid van mijn website?
2.       Heb ik data van klanten online of in de Cloud staan?
3.       Heb ik personeelsdata online of in de Cloud staan?
4.       Is mijn website verouderd?

Is het antwoord op de laatste drie vragen ‘ja’, zet de veiligheid van je website of webshop dan eens op de agenda!

Maak een afspraak

Binnen 2 uur reactie

iDEAL PayPal Bancontact Giropay Klarna Visa Maestro Master Card Pin Cash OB