YouTube optimalisatie: beter vindbaar in 8 stappen!

Sinds 2009 is de video consumptie van 4 miljard naar 12 miljard gestegen. Alleen al in Nederland gebruiken 6,8 miljoen mensen YouTube. Daaronder zijn ruim 1 miljoen dagelijkse gebruikers!

Video’s vormen waardevolle content. Ze bieden je bezoekers de beleving waar ze naar op zoek zijn. Bovendien zijn video’s van grote waarde voor de vindbaarheid van je webshop of website. Google toont video’s namelijk in de zoekresultaten. En de op één na grootste zoekmachine is …… YouTube!

Hoe stijg je boven de massa uit met jouw video? Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Met deze 8 stappen staat je video zo aan de top!

1. Geef je video een duidelijke naam

Het optimaliseren van een video begint al op het moment dat je het originele (RAW) bestand nog op jouw computer hebt staan. De meeste video bestanden krijgen een onduidelijke naam, maar deze kan je eenvoudig aanpassen. Bij het instellen van een video-naam moet je een aantal regels in gedachten houden. Het hoofdonderwerp moet erin voorkomen, net als de zoekterm die je wilt gebruiken en de titel van de video.

Bij onze klant Van Hoorne Entertainment zie je een goed voorbeeld: Suske en Wiske De Musical – De Circusbaron Trailer. Suske en Wiske is het hoofdonderwerp, waarna De Musical als zoekterm gebruikt wordt. De titel die Van Hoorne Entertainment gebruikt, komt na het gedachtestreepje.

2. Gebruik een pakkende titel

Zodra je de video gaat uploaden heb je de mogelijkheid een titel in te voeren. Let erop dat je video titel begint met de belangrijkste zoekterm. Daarnaast wil je de bezoeker met je titel natuurlijk nieuwsgierig maken.

3. Zorg voor een goede omschrijving 

Top! In de titel ben je nu al goed vindbaar. Om de vindbaarheid nog meer te vergroten, besteed je ook aandacht aan de omschrijving van je video. Een goede omschrijving is na de titel het belangrijkste onderdeel in het zoekwoord-vriendelijk maken van jouw video. Verwerk in de omschrijving de belangrijkste zoekwoorden en vergeet niet de link naar de website vooraan te gebruiken. Een goed voorbeeld hiervan is:

‘’ Suske en Wiske de Musical - https://www.vanhoornejunior.nl/suske-...

Suske en Wiske brengen met deze nieuwe musical dé familievoorstelling van het theaterseizoen! De striphelden beleven samen met Tante Sidonia, Lambik en Jerom een spannend avontuur in het theater. Een voorstelling vol spanning, avontuur, humor en fijne muziek die je niet meer uit je hoofd krijgt! Suske en Wiske De Musical - De Circusbaron’’ 

4. Zet tags en labels in 

Na het bedenken van een goede omschrijving, kun je de tags en labels gaan inrichten. Zorg ervoor dat je jouw video in de juiste categorie plaatst. Van Hoorne Entertainment plaatst zijn video’s bijvoorbeeld in de categorie amusement. Het invoeren van tags maakt je weliswaar niet beter vindbaar in Google, maar het helpt je wel omhoog in de ranking van YouTube.

5. Voeg aantekeningen toe

Nadat je jouw video hebt geüpload, heb je de mogelijkheid om aantekeningen en annotaties toe te voegen. Dit kun je doen in het videobeheer. Je kunt niet alleen teksten plaatsen, maar ook links toevoegen naar bijvoorbeeld het contactformulier of de productpagina. Grijp die kans!

6. Schrijf een transcript

Om ervoor te zorgen dat Google en YouTube beter begrijpen waar jouw video over gaat, is het van belang om een transcript te maken. Een transcript vormt ondertiteling onder de video. Je kunt zo’n transcript maken via https://amara.org.nl/nl, waarna je het kunt uploaden naar YouTube.

7. Maak gebruik van afspeellijsten 

Potentiële klanten bekijken bijna altijd meer dan één video. Meestal zijn ze op zoek naar verschillende video’s van een product of dienst. Voor deze mensen is het invullen van een afspeellijst een stap die je niet moet missen. Deel jouw video’s in afspeellijsten in om de aandacht vast te blijven houden. Bij Van Hoorne Entertainment kun je bijvoorbeeld de volgende afspeellijsten vinden: Van Hoorne Junior Kids Club, Stichting Lach voor een Dag, TV helden, Suske en Wiske, Van Hoorne Televisieproducties, Dit moet je zien! En nog veel meer!

8. Ga voor interactie

Last but not least spelen ook het aantal views en de interactie op jouw video een grote rol in je vindbaarheid. Hoe meer mensen jouw video een duimpje omhoog geven, hoe hoger je scoort. Je kunt interacties genereren door je video’s regelmatig te delen via andere social media kanalen. En zijn er leuke reacties? Reageer hier dan weer op!

Wil je meer informatie over YouTube optimalisatie of heb je een vraag?

Maak een afspraak

Binnen 2 uur reactie

iDEAL PayPal Bancontact Giropay Klarna Visa Maestro Master Card Pin Cash OB